Certyfikat dla mieszkania w bloku Gliwice, Zabrze, Katowice

Nadszedł ten czas, że weszła nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz prawa budowlanego 28 kwietnia bieżącego roku. Nowelizacja wprowadziła jedną małą ale bardzo istotną zmianę a mianowicie do tej pory notariusz przy zawieraniu umowy sprzedaży mógł dokonać formalności jeśli strona kupująca zrzekała się konieczności przekazania certyfikatu energetycznego.. i tak samo jest przy najmie pokrótce mówiąc ze słówka „powinien” zrobiono „musi” być przy takiej transakcji czy umowie ów certyfikat.

Jak było a jak jest…

Od 2009 r certyfikat budynku funkcjonował prawnie ale mało kto przykładał do niego uwagi ze względu na fakt, że było wyjście prawne, które umożliwiało zawarcie transakcji bez jego posiadania. Jako, że już nie ma ” back door” czy tak zwanego „by-pass” obowiązek spada już bezwzględnie na posiadaczy domów jednorodzinnych i wielorodzinnych, zarządcy budynków oraz właściciele mieszkań spółdzielczych, którzy chcą oddać owe budynki do użytkowania albo sprzedać lub wynająć. W tym zakresie wciągnięte zostały również obiekty użyteczności publicznej tj biura, lokale użytkowe etc.

Dlaczego certyfikat?

Zmiana ma na celu dostosowanie się do przepisów europejskich. Sposób oceny charakterystyki energetycznej budynku pozostaje taki sam. Polega on na obliczaniu zapotrzebowania na energię wymaganą do ogrzania obiektu, jego wentylacji, podgrzewania wody, a także działania klimatyzacji i korzystania z oświetlenia (oświetlenie i klimatyzację uwzględnia się w obiektach nie będącymi obiektami mieszkalnymi). Co ważne, certyfikat energetyczny całego budynku nie jest tym samym, co świadectwo jednego z mieszkań znajdujących się w tym budynku – to dwa różne dokumenty. Zużycie energii może znacznie różnić się na przykład w zależności od kondygnacji, na której położony jest lokal. Stopień zapotrzebowania na energię jest wynikiem wielu wypadkowych, a dokument może zostać sporządzony tylko przez osobę do tego uprawnioną.

Ile jest ważny?

Ważność certyfikatu zgodnie z ustawą jest ustalona na 10 lat lub do pierwszej zmiany, która wpłynie na jego parametry.

Świadectwo energetyczne podczas kupna i sprzedaży lokalu

Certyfikat dla mieszkania w bloku od 28 kwietnia 2023 roku będzie niezbędny podczas wszelkich transakcji na rynku nieruchomości. W świetle nowych przepisów nie jest już możliwe ani kupienie, ani sprzedanie lokalu w bloku, dla którego takie świadectwo nie zostało sporządzone. Podczas sprzedawania nieruchomości dokument ten trzeba załączyć w momencie przekazywania nowemu nabywcy aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności lub prawa do lokalu spółdzielczego.

Świadectwo energetyczne na rynku wynajmu

Przedstawienie certyfikatu od kwietnia jest także konieczne podczas zawierania umów najmu mieszkania w bloku. Przepis ten jednak nie działa wstecz – obowiązuje przy nowo podpisywanych umowach, natomiast nie dotyczy tych już obowiązujących. Właściciel lokalu mieszkalnego powinien nieodpłatnie przekazać najemcom kopię certyfikatu.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dziękujemy za przeczytanie artykułu Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jesteśmy biurem projektowym z Gliwic, specjalizującym się w projektowaniu instalacji sanitarnych dla klientów indywidualnych, biznesowych i przemysłu. Posiadamy weloletnie doświadczenie, którym możemy się podzielić z Tobą.

Wierzymy, że jesteś tutaj po to, by poszerzyć swoją wiedzę przed zleceniem projektu instalacji sanitarnej. Nie musisz dłużej szukać wykonawcy. Z chęcią zaprojektujemy coś dla Ciebie.

Zadzwoń: 510 626 830